Frihedens enkle tale

Socialdemokratiet i sin nød efter nedturen ved sidste valg har sat en tidligere justitsminister på folkeskolen. Frank Jensen er folkeskoleordfører og barsler med en tanke, som har svensk mor - et institut!

 

Nej, hvor vi trænger til et institut. Jeg syntes nok, der var noget, jeg længe havde savnet. Jeg vidste bare ikke, det var et institut. Men heldigvis har vi jo socialdemokraterne til at tænke for os - eller til at genfortælle svenskernes tanker.

 

Den er helt gal med folkeskolen, mener politikerne, skønt de ikke ved noget om det. Det har de bare læst i nogle OECD-rapporter og andre steder, hvor de måle-gale har magten. Forskningens måler-larver er en svøbe i alle lande. De gnaver sig ind i al sund tænkning, forpupper sig og lever videre som nye institutter.

 

Når granskningens måler-larver har magt, skyldes det, at politikerne ikke aner noget om det folk, de lever midt i og lovgiver for. Politikere er svajende siv for enhver vind, der undslipper et måle-institut.

 

Frank Jensen siger selv, at politikerne ikke ved noget om, hvad der sker i den danske folkeskole. Det skal et institut så hjælpe med dem. Men det er jo bagvendt tænkning. De, der ikke ved noget, skal jo ikke være folkets talerør, slet ikke folkeskoleordførere, men burde selvsagt træde tilbage og lade folk komme til, der har fingerspidsfornemmelse for det, de har med at gøre. Det kræver ikke noget institut at indse, hvorfor Frank Jensen pludselig er folkeskoleordfører. Det skyldes det dårlige valg for socialdemokraterne, i hvert fald ikke hans indsigt i skoleemner.

 

Man kan roligt lade være med at lytte til alle de såkaldt internationaliserede måler-larver. Det er vammelt vrøvl, at den danske folkeskole er ringere end andre landes børneskoler - i hvert fald ikke så meget ringere, at det ikke kan rettes op med almindelig barnlig tankegang.

 

Så længe de fleste danske børn er bedre til engelsk end de fleste franske engelsk-lærere, så overlever vi nok endnu engang. Det er rent politisk hysteri at gå op i de aldeles ligegyldige internationale målinger og ender jo bare endnu engang med det, Frank Jensen så gerne vil undgå - hovsa-løsninger.

 

Hvis Frank Jensen får sit institut, vil det ikke kunne forske sig frem til andet resultat, end at folkeskolen ser ud, som den gør, fordi den er lavet af socialdemokraterne og de andre partier. Når Frank Jensen vitterligt mener, at hverken han selv eller andre politikere ved nok om folkeskolen, så var det på tide at holde fingrene væk.

 

For det er jo bingo-politikerne, højtråbende med andres tal, der er folkeskolens nød - hverken børnene, forældrene eller lærerne. Det er den politiske rammes ufrihed, der ødelægger folkeskolen.

 

Det kræver ikke noget institut at løse folkeskolens vanskeligheder. Det kræver kun frihed. Der er egentlig kun eet spørgsmål, en folkeskoleordfører som Frank Jensen skal finde et svar på.

 

Hvordan kan det være, at de frie skoler modsat folkeskolen går så godt? Hvordan kan det være, at forældrene mere og mere foretrækker de frie skoler? Hvordan kan det være, at de frie skolers virke, børnenes og lærernes liv er så helt anderledes og så meget bedre?

 

Det er jo de samme børn, rundet af det danske folk i gennemsnit. Ingen kan længere hævde, at de frie skolers elever blot er en udsøgt skare. Det er også de samme lærere. Meget få lærere i de frie skoler kommer fra særligt frie lærer-skoler. De frie skolers lærere har samme baggrund og uddannelse som folkeskolens. Og forældrene er også de samme - nogen har valgt de frie skoler ud fra en holdning, flere og flere i fortvivlelse over folkeskolen.

 

Hvordan er det muligt, at der alligevel er den store forskel? Grunden er ligetil. Den hedder frihed. De frie skoler, selvom undervisningsministre af alle politiske farver binder dem mere og mere på hånd og mund, har stadig mere frihed end folkeskolen. Vel at mærke frihed fra politikere og magtkamp.

 

Det kræver ikke noget institut at sige til politikere som Frank Jensen, at folkeskolen har brug for politisk magtafkald. Folkeskolen har i årevis været kastebold for politikere, der nu selv indrømmer, at de ikke aner, hvad der foregår i skolen. Magten har netop ligget i institutter, i målinger, evalueringer og prognoser. Lad forældrene få folkeskolen i fred og frihed - så tager de det alvorligt at være forældre. Ikke et øjeblik før.

© Poul Erik Søe10. juni 2002

Gengivelse af artikler i enmandsavisen er tilladt, når kilden oplyses.

Enmandsavisens forside